Ofte stilte spørsmål


Her finner du svarene på de spørsmålene vi oftest mottar fra våre kunder. Dersom du ikke skulle finne det du leter etter, kan endten ta kontakt med oss ved å sende en supporthenvendelse. Eller du kan ringe oss på telefon 776 62 600, så hjelper vi deg gjerne videre.

Bestilling

Jeg har ikke gateadresse. Hvordan bestiller jeg fiber?

Da benytter du ditt gårds og bruksnummer i søkefeltet i vår bestillingsportal.

Jeg har bestillt Radionett. Hvor lang tid tar det før jeg får utstyret?

Normal leveringstid er 1 til 2 uker.

Du vil få SMS når utstyret er klart for å hentes. Evt sporingsnummer dersom det sendes pr post.

Har du ikke hørt noe innen 2 uker, ta gjerne kontakt med oss.

Jeg finner ikke min adresse i bestillingsportalen. Hva gjør jeg?

Dersom du mener din eiendom er innenfor vårt utbyggingsområde kan du sende oss en e-post til firmapost@nordix.no.

Husk å få med gateadresse eller gårds og brukksnummer, og kommune du bor i.

Hvordan bestiller jeg fiber?

Dette gjør du enkelt ved å søke på din adresse i vår bestillingsportal.

Faktura

Jeg har ikke mulighet til å betale min faktura nå. Kan jeg få betalingsutsettelse?

Ja dette er som regel ikke noe problem.

Send oss en e-post til kundefaktura@nordix.no og beskriv at du ønsker en betalingsutsettelse. Husk å få med fakturanummer eller kundenummer.

Jeg ønsker å endre fakturaadresse. Hvordan gjør jeg det?

Har du fiber fra oss kan du gjøre dette på Min side i vår portal.

Eller du kan ta kontakt med oss på telefon
776 62 605.

Hvordan oppretter jeg avtalegiro?

Dette gjør du enklest selv i din nettbank.

Har du ikke nettbank kan vi være behjelpelig med dette ved å ta kontakt med oss på telefon
776 62 605.

Hvordan kan jeg unngå fakturagebyret?

Du kan velge å motta faktura på e-post. Dette gjør du enkelt ved å sende oss en e-post til kundefaktura@nordix.no hvor du skriver at du ønsker å motta faktura på e-post.

Husk å få med kundenummeret ditt. Dette finner du øverst til høyre på din papirfaktura.

Det er feil på fakturaen jeg har mottatt. Hva skal jeg gjøre?

Sjekk først fakturaen mot din forrige faktura.

Mener du noe er galt er det enkleste å sende en e-post til kundefaktura@nordix.no og forklar hva du mener er feil.

Husk å referer til ditt fakturanummer.

Fiber

Jeg kommer ikke på internett. Hva gjør jeg?

Først må du sørge for at alle kontakter er ordentlig koblet til din router.

Forsøk så å ta av strømmen på alt utstyret ved å trekke ut strømadapteren fra veggkontakten og vent i ca. 10 sekunder før du setter inn adapteren igjen.

Dersom dette ikke hjelper, ta gjerne kontakt med vår kundeservice.

Jeg har meldt feil på min internettaksess. Hvor lang tid tar det før feilen blir rettet.

Dette kommer ann på omfanget i hver enkelt sak.

Vanlig rettetid er normalt sett 1 til 3 virkedager.

Dersom feilen er av fysisk karakter hvor vi må sende ut en montør kan rettetiden bli noe lenger.

Jeg har ikke gateadresse. Hvordan bestiller jeg fiber?

Da benytter du ditt gårds og bruksnummer i søkefeltet i vår bestillingsportal.

Jeg finner ikke min adresse i bestillingsportalen. Hva gjør jeg?

Dersom du mener din eiendom er innenfor vårt utbyggingsområde kan du sende oss en e-post til firmapost@nordix.no.

Husk å få med gateadresse eller gårds og brukksnummer, og kommune du bor i.

Jeg får ikke den hastigheten jeg skal ha. Hva er årsaken?

Det kan være flere årsaker. Sjekk først at det ikke er et trådløsproblem som er årsaken.

Les mer om hastighet og trådløs tilkobling her.

Dersom du har målt med kabel, men fortsatt ikke får den hastigheten du har bestillt bør du ta kontakt med oss slik at vi kan sjekke ut hva som er årsaken.

Jeg er nå koblet på fiberen, men får ikke nett. Hva gjør jeg?

Årasken til dette er at fiberlinjen din må aktiveres.

Ring oss på 776 62 600 når du er hjemme så skal vi hjelpe deg med aktiveringen av din linje.

Hvordan måler jeg hastigheten på min internettaksess?

Dette kan du gjøre for eksempel på test.telenor.net.

Husk at du må koble PC-en din direkte til routeren med kabel eller splitteren dersom du har radionett for å få målt riktig.

Pass også på at det ikke er andre enheter som benytter seg av nettforbindelsen når du måler.

Les mer her

Hvordan kobler jeg til min nye fiber ruter?

Dette gjøres som vist i den medfølgende veiledingnen.

Dersom du ike har veiledingen tiljengelig finnes to varianter av type tilkobling:

FG500: Veiledning for tilkobling av trådløs ruter til fibernett

XG6846: Veiledning for tilkobling av trådløs ruter til fibernett

Hvordan bestiller jeg fiber?

Dette gjør du enkelt ved å søke på din adresse i vår bestillingsportal.

Radionett

Jeg kommer ikke på internett. Hva gjør jeg?

Først må du sørge for at alle kontakter er ordentlig koblet til din router.

Forsøk så å ta av strømmen på alt utstyret ved å trekke ut strømadapteren fra veggkontakten og vent i ca. 10 sekunder før du setter inn adapteren igjen.

Dersom dette ikke hjelper, ta gjerne kontakt med vår kundeservice.

Jeg har mistet tilkoblingsinformasjonen til mitt trådløse nett. Hva gjør jeg?

Ta kontakt med oss, så sender vi denne informasjonen til deg på SMS.

Jeg har meldt feil på min internettaksess. Hvor lang tid tar det før feilen blir rettet.

Dette kommer ann på omfanget i hver enkelt sak.

Vanlig rettetid er normalt sett 1 til 3 virkedager.

Dersom feilen er av fysisk karakter hvor vi må sende ut en montør kan rettetiden bli noe lenger.

Jeg har bestillt Radionett. Hvor lang tid tar det før jeg får utstyret?

Normal leveringstid er 1 til 2 uker.

Du vil få SMS når utstyret er klart for å hentes. Evt sporingsnummer dersom det sendes pr post.

Har du ikke hørt noe innen 2 uker, ta gjerne kontakt med oss.

Hvordan måler jeg hastigheten på min internettaksess?

Dette kan du gjøre for eksempel på test.telenor.net.

Husk at du må koble PC-en din direkte til routeren med kabel eller splitteren dersom du har radionett for å få målt riktig.

Pass også på at det ikke er andre enheter som benytter seg av nettforbindelsen når du måler.

Les mer her

Hvordan kobler jeg til min nye trådløs ruter?

Dersom du har kjøpt ruteren hos oss følger du den enkel brukerveiledningen som fulgte med. Du kanogså laste den ned her:

Veiledning for tilkobling av trådløs ruter til antenne (.pdf)

Har du egen ruter må du se til å deaktivere DHCP serveren og koble den til i en LAN port. Trenger du hjelp til dette er det bare å ta kontakt.

Hva er signalstyrken på antennen min?

Dårlig signalstyrke er årsaken til at de aller fleste opplever ustabilt nett. Dette skyldes som regel at antenne ikke er riktig innjustert, at man ikke har fri sikt til senderen eller at avstanden er for lang i forhold til type antenne.

På noen antennemodeller kan man se signalstyrken bakpå antennen, mens noen modeller må man ta kontakt med oss for å sjekke signalstyrken.

E-post

Jeg får ikke sendt e-post, hva gjør jeg?

Som en del av bekjempelse av antispam kan du ikke benytte en server uten sikker godkjenning for utgående e-post som befinner seg på en annen internett leverandørs nett.

Det er to alternativer for deg å få send e-post:

  • Den anbealte måten er å aktivere sikker godkjenning gjennom din eksisterende e-post leverandør
  • Se din e-post leverandørs anbefalte innstillinger, dette bruker å være opplyst på deres nettsider

Dersom din e-postleverandør ikke støtter dette kan du benytte deg av vår server:

  • smtp.nordixnett.no
  • Port: 25
  • Ingen sikker godkjenning

IP-TV

Hvordan ta opp et program?

  • Trykk EPG på fjernkontrollen
  • Finn ønsket program i program guiden og trykk OK på fjernkontrollen
  • Velg "Add to library" og trykk OK på fjernkontrollen
  • Trykk så pil tilbake på fjernkontrollen for å gå tilbake

Hvordan ser jeg et program som er tatt opp?

  • Trykk Meny på fjernkontrollen
  • Velg Library og trykk OK på fjernkontrollen
  • Velg ønsket program og trykk OK på fjernkontrollen
  • Velg så Play og trykk OK på fjernkontrollen

Hvordan bytter jeg språk og teksting?

Det er to måter å bytte språk og teksting på:

  • Trykk venstre når du ser på TV

Eller:

  • Gå til Innstillinger -> Lyd/Undertekst i menyen

I språkmenyen kan du bytte mellom lyd og teksting med venstre og høyre, bytte mellom språk med opp og ned og velge språk med OK.
TV-boks vil automatisk huske valget ditt og bruke dette i fremtiden.